Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) adresowane są do czynnych nauczycieli, absolwentów studiów wyższych oraz psychologów, logopedów i fizjoterapeutów. Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka przygotowują słuchaczy do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem od momentu wykrycia niepełnosprawności dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego. Zgodnie z nowymi wymogami studia Podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) kierowane są do osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Celem studiów podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej w przedszkolach integracyjnych, placówkach, fundacjach i stowarzyszeniach realizujących zadania w ramach WWRD oraz poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450)
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest uzyskanie zaliczenia z praktyki zawodowej
(I uprawnienia- 180godzin; II uprawnienia 120 godzin) i zdanie egzaminu podyplomowego.
Program studiów Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka obejmuje treści kształcenia, których realizacja umożliwi uczestnikom nabycie wiedzy, umiejętności i postaw realizujących potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami, współpracę z ich środowiskiem wychowawczym oraz innymi specjalistami. Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka odbywaja się w Instytucie Studiów Podyplomowych w Gliwicach.
3 semestry, studia w trybie niestacjonarnym z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania (m.in. wykorzystanie technik kształcenia na odległość- e-learning).
Program studiów podyplomowych
I moduł:
Dydaktyka specjalna
II moduł:
Diagnostyka w pedagogice specjalnej w zakresie wczesnego wspomagania
III moduł: Podstawy dydaktyki i emisji głosu
IV moduł:
Praktyki zawodowe:
ZAKRES KSZTAŁCENIA:
Psychologia i pedagogika dziecka
Podstawy pedagogiki specjalnej
Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji
Wybrane zagadnienia z psychiatrii
Stymulacja psychoruchowa i opieka nad dzieckiem
Podstawy terapii psychoruchowej
Podstawy rewalidacji dzieci niepełnosprawnych
Reedukacja dzieci z trudnościami w nauce
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Podstawy pediatrii
Metodyka nauczania i wychowania dzieci z autyzmem
Metodyka pracy z dzieckiem do 10 roku życia
Metodyka nauczania i wychowania dzieci niepełnosprawnych umysłowo
Elementy logopedii
Diagnoza i terapia pedagogiczna
Wsparcie rodziców dziecka we wczesnym etapie rozwoju
Podstawy prawne kształcenia i rehabilitacji dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych
Praktyka zawodowa rok akademicki
- I uprawnienia - 180 h
- II uprawnienia - 120 h
Opis:
I uprawnienia - 180 h praktyki dotyczy osób, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, ale nieposiadajacych przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej
II uprawnienia - 120 godzin dotyczy osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej np. oligofrenopedagogiki i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej np. autyzmu.
Praktyka zawodowa zgodna z Rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowujacego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450)
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka wydaje Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych. Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych uznawane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych jest zgodne ze wzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Podstawa prawna:
-USTAWA O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM (Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz. 1668, z późn. zm.)),
-ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO - STANDARD KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz 1450)) -ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1575, z póżn. zm.)).